Monday, March 19, 2018

Bangkok 2017 (Birthday Trip) - The Key Sathorn-Ratchapruek



 hai... dah nak dekat birthday trip yg ke-32 baru aku ada mood nak update entry baru..

ni pun sebab jeles tengok JM update blog..

hahahahha...


aku tak pasti kami touch down Don Mueng Airport pukul berapa. Dah sampai airport, nak tunggu cop passport pun dah sekian sbb 2 kaunter je yang bukak kalau tak salah aku.. dah hampir tengah malam time tu..

sambil tunggu turn cop passport, sempat aku guna WIFI airport untuk survey uber and contact Nanipat.

harga UBER dari Don Mueng ke Ideo Wuttakhat 420THB. Memang mahal, tapi takde pilihan dah, public transport pun rasenye dah takde time2 mcm ni.. lagipun si nanipat suruh aku sampai Ideo sebelum 11 PM.. kau rase mampu ke?

mesti lah tak...

ni pun nasib baik aku tak check in bag, kalau tak confirm lagi lambat..

dah keluar dari arrival hall, line WIFI dah takde. so terpaksalah beli simcard. aku beli TruMove sebab org kaunter tu kata TruMove lagi murah dari AIS. Aku ok je la, lagipun nak cepat..

dapat je line internet, penuh wasap n misscall dari nanipat.. hahahahah...

demmm.. rosak mood i bila orang dok push2 aku cam ni..

benda luar jangkaan kot.. bukan aku saja buat lambat..



direction untuk amik kunci dari host
so, sebab kena amik kunci kat Ideo, aku request uber direct ke Ideo je la..

time search kat arrival hall td harga UBER THB 420, tapi bila time request dah turun jadi TBH 350. Alhamdulillah.. jimat THB 70 (lebih kurang RM 5 je pun.. tapi tetap happy bila tgk harga lagi murah..hahah)

ade toll kat jalan ni


sepanjang perjalanan Nanipat dok tanya aku, jauh lagi ke, jauh lagi ke.. aku dah screen cap ETA uber pun dia nak tanya lagi..

steresssss weh!!!
Natikorn nama dia.. 

ETA to Ideo Wuttakhat


sumpah rase macam dalam rancangan Amazing Race je..

sampai Ideo terus lari cari 7E dan Pa Jeab.. dah la 7E tu penuh anjing kat depan tu.. besar2 lak tu..

tapi aku buat tak tau je la, jalan2 depan tu cari Pa Jeab..

ok, nampak sorang auntie naik basikal, bila aku aye contact je, aku dpt rasa tu Pa Jeab..hahahahhaha.. hebat tak.. 

ok, memamg betul tu Pa Jeab..

dah jumpe, amik kunci and Pa Jeab tunjuk arah (dengan bahasa isyarat dan bahasa thailand) untuk ke The Key Sathorn lalu bawah flyover.. aku cuma mampu kata sawadikap..tak igt dah pun apa nanipat ajar aku td..

scary jugak lah jalan tu.. 

nasib baik berdua, kalau sorang2 aku mmg suruh je Pa Jeab tu teman.. hahhah

jalan untuk ke The Key Sathorn
dah sampai depan pintu The Key pun dama jugak...

nanipat pesan kat aku, jangan masuk kot pintu besar, masuk kot pintu kecik.. sebab nanti guard banyak soalan kalau masuk kot pintu besar..

yelah, AirBnB ni kan illegal in Thailand..

aku tujuk gambar ni kat Nanipat.. "ni ke jalan masuk?"

mengamuk la pompuan tu.. hahhahhah

u tak nampak ke pintu besar la ape la...(dalam bahasa inggeris la)

tapi mmg aku yang salah la.. dia kata pi belah kiri, aku pi belah kanan.. hahhahah

pintu yang sebenar.. hahahhaha
decoration sebelum naik lif
akhirnya sampai setelah malalui perbagai drama
ruang tamu

bilik

benda penting.. mesin basuh

kunci rumah
toilet

shower

cermin

 overall ok la..

dapur memasak takde, tapi microwave ade..

TV and WIFI pun ade..

lepas mandi semua, basuh baju dulu.. sebab trip kali ni mmg bawak baju 3 pasang je.. sebab taknak bayae luggage.

nasib baik host dah letak no direction siap2 untuk guna mesin basuh ni..

nak tanya dia mmg tak berani la..lagipun dah tengah malam..

dah try rotate gambar ni, tapi tak jadi.. hahah


ok selesai drama arrival...

bersambung ditahun hadapan maybe..

so nasihat aku kalau rasa nak sampai tengah malam, baik la amik hotel or amik AirBnB yg self check in..

jangan jadi macam aku, stress sepanjang hari sebab host cam ni..





No comments:

Post a Comment